Pelisimulaatio 1%/99% on kehitetty avaamaan eriarvoistumisen ja äärimmäisen rikkauden ongelmia nuorten ja varhaisnuorten ryhmille. Peliä voi pelata vähintään neljän hengen ryhmässä, ja se kestää ryhmän koosta riippuen puolesta tunnista tuntiin. Se sopii erinomaisesti esimerkiksi työpajoihin, kesäleireille ja myös yläasteen tai lukion filosofian tai yhteiskuntaopin tunnille.
Suunnittelija: Eliisa Alatalo.
Taustaa
Rikkaiden ja köyhien välinen kuilu jatkaa kasvamistaan. Samalla köyhyyden maantiede muuttaa muotoaan: Pohjoisen ja Etelän maiden välinen vastakkainasettelu on pikkuhiljaa muuttumassa eriarvoisuudeksi kaikkialla.
Globaali eriarvoisuus on kasvanut niin suureksi, että yksittäiset tilastotiedot aiheesta vaikuttavat jo irvokkailta. Yhdysvaltojen kolmella rikkaimmalla miehellä on yhtä paljon varallisuutta kuin väestön köyhimmällä puolikkaalla, johon kuuluu 160 miljoonaa ihmistä (Collins & Hoxie 2017). Maailman tasolla kahdeksan rikkainta miestä omistaa saman verran kuin koko ihmiskunnan köyhin puolikas (Hardoon 2017). Jopa Suomessa seitsemän rikkaimman ihmisen varallisuus vastaa köyhimmän 40 prosentin varallisuutta (Liski 2018). Lähde: https://perustelehti.fi/aarimmainen-rikkaus-ja-eriarvoisuuden-nousu
Taloudellinen eriarvoisuus ei ole kiinni enää ensisijaisesti valtioiden rajoista vaan ennemmin yhteiskuntaluokasta. Äärimmäinen rikkaus ja vaurauden kasautuminen harvoille on ongelma. On myös tarpeen tuoda esiin suhteellisen köyhyyden käsitettä: suhteellinen köyhyys on kasvanut nopeasti samaan aikaan kuin absoluuttinen köyhyys on vähentynyt. Eriarvoisuus näkyy myös koulutuksessa, työelämässä, sosiaali- ja terveyspoliittisina eroina hyvinvoinnissa ja elämän lähtökohdissa.
Pelisimulaatio 1%/99% on julkaistu osana Kuluttajaosuustoiminnan säätiön tukemaa Nuoret ja eriarvoisuus -hanketta.